Jozef Vycpálek
Paralely medzi židovskými a rómskymi otázkami
„Nechcel by som byť židom v Nemecku," prehlásil na zasadnutí nemeckej vlády 12. novembra 1938 Hermann Göring po tom, ako s kolegami špekuloval „o konečnom riešení židovskej otázky."
Študent PdF UK, pracovník v NPDM Mixklub a streetworker v OZ Proti prúdu. Zoznam autorových rubrík: Bakalárska práca, Ľudia, Mixklub, Nota Bene, Nezaradené, Úvahy
„Nechcel by som byť židom v Nemecku," prehlásil na zasadnutí nemeckej vlády 12. novembra 1938 Hermann Göring po tom, ako s kolegami špekuloval „o konečnom riešení židovskej otázky."
Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna diera. Počas troch rokov tu vandali napríklad povytŕhali a polámali novovysadené stromy, ukradli 8 hasiacich prístrojov z miestnej základnej školy, poškodzovali lipu pri kaplnke a istý občan nevyberane kritizoval „primitívne gadžovské orezanie" javora pri jeho bytovke. V marci tohto roku tu obyvateľ Ostrovian zabil predavačku vo večierke, pretože mu odmietla dať alkohol na dlh. Starosta obce hovorí o rómskom probléme a vyjadruje ľútosť rodine pani Vozňákovej. O dva mesiace neskôr opitý (nerómsky) vodič zrazil chodca a ušiel. A keď v sobotu 1. augusta dvaja chlapci z Ostrovian zbili 65-ročného dôchodcu, ktorý prišiel o oko, Slovenská pospolitosť zvoláva národnú slovensko-česko-maďarskú mobilizáciu proti cigánskemu teroru. Medzi politikmi a verejnosťou ožíva téma rómskej kriminality.
Aj Izrael má svoje témy „určitého etnika a bojí sa pôrodnosti svojich „počerných bratov. Matthew Wagner si v článku pre Jerusalem Post všíma analýzu o demografických trendoch v Izraeli, ktorá skúma možnosti obmedzenia arabskej a podpory židovskej pôrodnosti. Autori analýzy pripúšťajú, že sa objavil aj nápad odobrať prídavky na deti moslimským rodinám. Hoci oni sami opatrenia tohto druhu jedných dychom odmietajú, druhým dodávajú, že je legitímnym a morálnym právom Izraela zabezpečiť židovskú väčšinu teraz aj v budúcnosti.
Nacisti boli (a sú) vynaliezaví ľudia. Počas okupácie Francúzska zaviedli identifikačné čísla a preukazy, ktoré im v roku 1942 pomohli k deportácii 76 000 Židov. Existujú dodnes a dokonca sa plánuje niekoľko vylepšení, ako napríklad biometrické údaje uložené v čipe s napojením na centrálnu databázu. Zakázali ploché strechy, v Čechách a na Morave prikázali jazdiť vpravo, „vynašli" Kraft durch Freude Wagen, resp. Volkswagen, postavili prvé diaľnice a viedli vôbec prvé protifajčiarske kampane...
Alebo: volil by niekto takého Fízika, keby kandidoval na prezidenta? 2Pac v Changes povedal, že „nie sme pripravení vidieť černošského prezidenta. Ťažko povedať, či je Obama „dosť čierny aj pre „černochov. Pre niektorých je „čiernejší ako hociktorý iný „černoch, povedzme vrátane tých v Bushovej administratíve, už len vďaka menu Husajn („dobrý) a starému otcovi - moslimovi. História to väčšinou zapíše: prvý černošský basketbalista, prvý černošský člen Najvyššieho súdu, prvý moslimský člen Senátu a možno aj prvý černošský prezident. Avšak má to malý háčik.
Kriminoviny, reportáž „Pentagon - časovaná bomba zo 14. septembra, moderátorka v štúdiu: „Drogy, prostitúcia, krádeže, množstvo odpadkov a rušenie nočného pokoja. To všetko trápi obyvateľov bratislavskej mestskej časti Vrakuňa, ktorého súčasťou je smutne preslávené drogové zátišie dílerov a pasákov, známe ako Pentagon. Peniaze na zvýšenie bezpečnosti tamojších obyvateľov stále chýbajú.
Poslanec mestského zastupiteľstva v Košiciach si vo svojom blogu spustil malú predvolebnú kampaň, v ktorej okrem kladiva na komunistov bude možno hrať úlohu aj tzv. „rómsky problém, tentokrát v podobne sídliska Luník IX. „Rómsky problém snáď akoby ani nikdy nemal byť vyriešený, stačí, aby bol prítomný, budil vášne, aby rétorika o tomto probléme vzbudzovala záujem voličov. Nuž a pán poslanec sa teda vydal voyeursky pozrieť na jeden zo svojich volebných obvodov.
Paolo Boccagni odhaduje populáciu Rómov v Európe na 10 miliónov, pričom na Slovensku majú mať Rómovia po Macedónsku (podiel 11 %) druhý najväčší percentuálny podiel z celkového obyvateľstva zo všetkých európskych krajín: 480 000 Rómov predstavuje takmer 9 % podiel. Podľa výskumu európskych hodnôt na prelome storočí v priemere 40 % Európanov nechce za susedov Rómov, pričom Slovensko obdržalo nelichotivé prvenstvo: viac ako 77 % Slovákov by nechcelo byť susedmi Rómov, aj kěď len 17 % by malo výhrady voči susedom „odlišnej rasy.
Posaďte sa, prípútajte sa, dajte si kávičku. Exkurzia práve začína. Prihovára sa vám Zlatica Bakošová: „Rómovia majú odlišný etnický pôvod, napríklad maďarský, slovenský alebo aj olašský. Vedú odlišný spôsob života, všeobecne sa dá povedať, že sú to neprispôsobiví a práceneschopní ľudia, ktorí prostoducho poberajú sociálne dávky. Príjem dávok sprevádzajú nadšené oslavy tancom a spevom. Charakteristické sú pre Rómov negatívne javy ako prostitúcia, krádeže, striedanie partnerov či výkon trestu. Ich vkus, morálka, kultúra a zvyky sú veľmi odlišné od majoritnej spoločnosti nášho štátu.“
Šéf polície v Los Angeles, Daryl Gates, sa krátko pred Olympijskými hrami v roku 1984 rozhodol pozatvárať tisícky členov miestnych gangov po dobu trvania hier. Komentátor Dave Zirin o tejto udalosti hovorí ako o „olympijskej gangovej čistke. Olympijské hry v Los Angeles boli vôbec prvé novodobé hry, ktoré boli ziskové a Gates neskôr svoje skúsenosti s dočasným zatváraním zločincov zúročil vo svojej sedem rokov trvajúcej „operácii Kladivo, počas ktorej bolo zatknutých viac ako 25 000 ľudí.
Humphrey Appleby, stály tajomník Ministerstva pre administratívne záležitosti v britskom seriáli Jistě, pane ministře (Lynn - Jay, 2003), zabezpečoval neschválenie ministrom jemu nesympatického dokumentu tým, že doň zakomponoval slová ako „odvážny, „nepopulárny, „kontroverzný, „drahý či „vyžadujúci si veľa času, čo v skutočnosti znamenalo „prehraté voľby a „stratu voličských hlasov. A minister takýto dokument nakoniec skutočne neschválil. Slovo „odvážny sa spomína v úvode aj v závere recenzovanej príručky, keď sa ním autorky a autor prihovárajú čitateľom a čitateľkám. No je tento dokument naozaj taký odvážny? Metodickú príručku sexuálnej výchovy na druhom stupni základných škôl možno chápať ako konkrétny projekt nadväzujúci na publikáciu Sexualita a rodovosť (Lukšík - Supeková, 2003), ktorej spoluautorom je Ivan Lukšík a ktorá sa podrobnejšie venuje teoretickým východiskám a typológii, ako aj argumentácii v prospech konceptu otvorenej a liberálnej sexuálnej výchovy. Niektoré z týchto východísk a argumentov sú uvedené aj v príručke.
Keď som čítal Anarchistickú etiku, jednou zo zásadných vecí, ktoré mnou pohli, bolo keď Kropotkin opisoval Darwinove skúsenosti s divochmi v Patagónii. Darwin s údivom sledoval, keď jednému z divochov dal kúsok jedla a ten sa vzápätí oň delil so všetkými prítomnými. Je to niečo podobné morálke siuxských Indiánov, kde je všeobecný zvyk návšteve darovať to najcennejšie z domácnosti - Sioux tak návštevníkovi daruje svoju obľúbenú dýku, deku alebo niečo iné, k čomu má vytvorený citový vzťah. Títo ľudia z princípu nepoznajú hmotné bohatstvo, ako ho poznáme my v západných kultúrach, dokonca ak ho aj poznajú, nevidia v ňom veľký význam, čo dokumentujú príklady Siouxov, ktorý zbohatli na predaji pozemkov rezervácií farmárom - z peňazí im za chvíľu nezostalo nič. A tak sa natíska otázka: prečo títo jednoduchí ľudia sú schopní tak veľkých morálnych skutkov?
Boh povedal: „Ploďte sa a množte sa. V 12. storočí cirkev prikázala celibát všetkým diakonom, kňazom a biskupom; aby ešte vytrvalo ďalšie dve storočia vyhlasovala manželstvá klerikov a kňazov za neplatné. Boh ešte povedal: „Muž opustí svojho otca i matku a priľne k svojej manželke a stanú sa obidvaja jedným telom. Zdá sa mi, že katolícka cirkev príkazom celibátu porušuje tieto božie „prikázania (a nedajbože aj „ľudské práva): Kňazi a klerici uzatvorili svoje telo - Chrám Ducha Svätého - pred darom života, neprijali svoju sexuálnu totožnosť, čo znamená previnenie sa voči prirodzenosti. Tak kto tu kazí Boží plán a je smrteľným hriešnikom?